Miljön en vinnare med HVO

Nu kör flera av Rikstvätts bilar på HVO, syntetisk diesel, och ambitionen är att det ska bli många fler. ”För oss inom Rikstvätt är det självklart att ta ett miljö- och kvalitetsmässigt ansvar, det är ett ständigt pågående arbete som involverar alla medlemmar”, säger Jonathan Bratt på Vithalatvätten.

HVO är ett bränsle som är 100% förnybart, men precis lika effektivt som fossilt diesel. Framställningen sker genom hydrering av växt- och djurfetter (huvudsakligen från slakteriavfall och rapsolja). Detta ger en diesel som jämfört med fossilt diesel är mindre giftig och har betydligt lägre utsläpp vid användning. Den är inte heller skadlig för vattenlevande organismer.

Att köra på HVO är en besparing för både miljö och plånbok, menar Jonathan Bratt. Den största utmaningen med den syntetiska dieseln i dagsläget är den faktiska tillgången. Utbudet på tankstationerna runtom i landet är än så länge relativt begränsat, men det är som tur är under uppbyggnad. Lindbytvätten har löst detta genom att skaffa en egen tank, så att alla deras bilar tankar med HVO eller biogas.

hov-90-2.png

CWS-boco Sweden AB tankar sina bilar på Circle K, som har en inblandning på 40% HVO i sin diesel på ett stort antal stationer. På vissa stationer går det att välja enbart HVO, och planen är att gå över till detta där tillgängligheten från leverantören finns, säger Linda Nilsson på CWS-boco. Hon berättar även att 97% av företagets fordon är miljöklass Euro 5 eller högre, vilket innebär att de får köra i miljözoner (känsliga områden som t.ex. stadskärnor). De resterande 3% kommer bytas ut under årets gång, så att CWS-boco Sweden AB då kommer ha en 100% miljöklass 5 bilpark.